torstai 18. toukokuuta 2017

En ymmärrä

Tunnen itseni usein tyhmäksi. Asialle on perusteita, en ymmärrä asioita, vaikka yritän kovin. Pelkään, että jonain päiväni tyhmyyteni paljastuu vaikka voi olla, että se on jo kaikkien tiedossa.

Erikoisen tyhmäksi koen itseni silloin kun yritän ymmärtää lehdistötiedotteita. Ei aina, usein tiedotteet ovat ammattilaisen tekemiä, selkeästi kirjoitettuja. Mutta toisinaan ne kertovat asioista, joilla ei tunnu olevan kovin paljon tekemistä niiden asioiden kanssa joiden pariin olen luullut joutuneeni.

Esimerkki. Olin muutama päivä sitten tiedotustilaisuudessa. Tilaisuutta edelsi saamani tiedote. Siinä kerrottiin, että po. tilaisuus on, mutta ei varsinaisesti sitä, mitä tilaisuudessa tehdään. Kun nyt ajattelen asiaa ymmärrän - hitaasti - että tiedottaja itse tiesi hyvin, mistä on kyse ja oletti muidenkin tietävän. Ehkä hän sen takia jätti myös yhteystietonsa pois tiedotteesta, ettei kukaan kysele.

Olin siis infossa vaikka en tiennyt, miksi. Lähtiessäni en ollut juuri viisaampi. Tunsin itseni kovin tyhmäksi. Hävetti.

Kyllä minä siitä jutun kirjoitin, siitä asiasta. Vähäisellä ymmärryksellä.

En ole koskaan halunnut tiedottajaksi. En pystyisi nukkumaan, pelkäisin yökaudet, etten kykene kertomaan oikeita tietoja. Tiedottajaan pitää voida luottaa.

Luovien kirjoittajien ei varmaan pitäisi ryhtyä tiedottajiksi. Se työ sopinee enemmän kirjanpitäjäihmisille, tarkoille ja säntillisille. Tiedotteisiin ei kaivata kielikuvia.

Mutta mitä tehdään tyhmyyden kanssa?

3 kommenttia:

  1. Kun olin opintovapaalla, yritti kollegani ärtyneesti tavoitella minua, koska hänen olisi oppilaiden kanssa pitänyt tuottaa TIEDOTE paikallislehteen eikä hän kauppakorkean käyneenä ollut kykenevä moiseen suoritukseen. Ja minähän sitäpaitsi olin aina hoitanut homman ja miten minä nyt kehtasin olla vain pois ja hänen piti ottaa vastuulleen tämä kauhea tehtävä. Tämä kaikki oli vuodatettu vastaajaan ja niin vain annoin hänen kärvistellä enkä ottanut kontaktia.

    Myöhemmin kuulin koulutuspäälliköltä ettei kumpikaan minua sijaistanut ollut kyennyt hoitamaan hommaa ja siinä kohtaa oli pakko nostaa kädet pystyyn ja ihmetellä. Luulin, että minua järjestelmällisemmät ihmiset kykenevät laittamaan paperilla mitä tapahtuu, missä tapahtuu, milloin tapahtuu jne. Tarvitaan vain lista kysymyksiä ja kontaktihenkilön yhteystiedot. Ei mitään korulauseita ja kiekuroita, vain silkkaa faktaa tietyssä järjestyksessä.

    Mitä tästä itse opin? Vaikka pidän itseäni kaaosihmisenä ja välistä tyhjänhölisijänä, pystyn aivan mainiosti tuottamaan loogista ja napakkaa tekstiä. Ilman minkäänlaista luovuutta.

    Päänvaivaa sen sijaan tuotti tarkan ja järjestelmällisen ihmisen panikointi simppelin tehtävän edessä. En ymmärrä asiaa vieläkään.


    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. No jo on! Tosin tämäkin todistaa sen, ettei korkeakoulututkinto tarkoita sitä, että ihminen osaisi kirjoittaa selkeästi. Tästä olen saanut monta todistusta kun olen ihmetellyt eräitäkin tiedotteita.

      Minua on aina hämmästyttänyt ja huvittanutkin joidenkin ihmisten selvä luulo siitä, että käydäkseen oppineesta, yksinkertaiset asiat pitää ilmaista mahdollisimman monimutkaisesti.

      Poista
    2. Totta turiset tuosta "oppineisuudesta". Koko yhteiskunta pullistelee tekstejä, joissa simppelit asiat on puettu kryptiseen sanahelinään, kun yritetään niin jumalattomasti olla niin jumalattoman fiksuja.

      Poista