tiistai 5. marraskuuta 2013

Olipa kehno aloitus

Sain tänään palautteen ja arvosanan Kirjoittamisen perusopintojen ensimmäisestä kurssista Kirjoittajan yhteisöt. Sain kolmosen, mikä oli ihan hyvä kun ottaa huomioon, että lopputehtävä oli kehno.

"Mikä oli ihan hyvä..."

 Kissan viikset. Tässä minä valehtelen täyttä päätä. Ei se mikään hyvä ollut ja nyt minua harmittaa.

Paras vain tehdä sitä, mitä herkästi neuvomme muille kun tulee töpeksittyä. Katsotaan peiliin, siellä se syy luuraa.

Olin kirjoittanut lopputehtävässä asian vierestä ja käsitellyt vähäisenkin oikean asian liian pintapuolisesti. Kaiken lisäksi lähdeviittaukset olivat taas kerran väärin. Tuskailin tätä samaa edellisessä blogissani Ruusupensaan takaa monet kerrat ja alan uskoa, etten opi lähdeviittauksia ikinä.

Tässä kohtaa on pakko huomauttaa, että kun törmäätte keskustelupalstoilla avauksiin joissa kysytään: "Olenko liian tyhmä yliopistoon," niin minä en ole niitä tehnyt vaikka voisin kyllä.

Nyt minulla kuitenkin on 68 opintopistettä plakkarissa ja seitsemän melko varmasti tulossa kunhan kirjallisuuden tarkastettavana olevat tehtävät tulevat.

Kirjoittamisen opintoni eivät käynnistyneet parhaalla mahdollisella tavalla, mutta silti olen ollut erittäin tyytyväinen Jyväskylän avoimeen yliopistoon. Tehtävät on tarkastettu nopeasti, kysymyksiin vastataan viipymättä ja ystävällisesti ja kaikki systeemit toimivat muutenkin hyvin. En valita Turun avoimestakaan, mutta sieltä minulla ei ole etäopiskelukokemuksia, Jyväskylästä ei muuta olekaan.

Keskustelin juuri Kreikassa asuvan serkkuni kanssa opiskelusta. Hän kertoi miettineensä opiskelun aloittamista ja oli kovin kiinnostunut minun kokemuksistani.

- Voisinhan minä mennä yliopistoon Ateenassakin, mutta mitä järkeä on ensin ajaa sinne kauheassa ruuhkassa ja sitten todeta, että yliopisto on taas kiinni, kun opettajat eivät ole tulleet töihin? Sitä tapahtuu yhtä mittaa, hän sanoi.

Vakuutin, että Suomessa kaikki toimii, tervemenoa vain ilmoittautumaan etäopiskelijaksi.

Opiskelu kaikkine ylä- ja alamäkineen on niin palkitsevaa, että sitä voi tehdä ihan huvin vuoksi vaikka ei tähtäisi tutkintoon tai tarvitsisi opintoja työn takia.

Tähän sopii hirmuisen hyvin myös varoitus, jonka huomasin tänään kirjakaupassa:

"LUKIJAT KUOLEVAT SIVISTYNEEMPINÄ."



 

2 kommenttia: