tiistai 12. tammikuuta 2016

Freelancer kirjoittaa laskun jos osaa

Nyt harmittaa. Yritin taas perehtyä verkkolaskutukseen, mutta en päässyt alkua pitemmälle.

Sanoinko harmittaa. Kevyt ilmaus tässä kohtaa.

Pitkän kirjoittajanurani aikana olen ollut tekemisissä monenlaisten laskutussysteemien kanssa. Vuosikymmenien mittaan systeemejä on muutettu joustavammiksi, sujuvammiksi ja kustannustehokkaammiksi, mutta ei yhtään kertaa minun edukseni. Minulle muutokset ovat aina, joka jumalan kerta, tienneet lisää työtä ja enemmän kustannuksia.

Joskus juttupalkkiot maksettiin kirjoitettujen liuskojen perusteella. Tilaaja maksoi paitsi sovitut palkkiot, myös eläkemaksuni. Ihan noin vain, pyytämättä.

Pitkään käytin freelance-verokorttia. Tilaaja maksoi sovitun palkkion ja pidätti verot. Minä maksoin yrittäjäeläkettä. Laskua ei tarvinnut kirjoittaa.

Sitten aloin kirjoittaa laskuja. Maksoin edelleen itse eläkkeeni. Minulle alettiin vihjailla, että pitäisi perustaa oikein yritys.

Liityin osuuskuntaan. Maksan osuuskunnalle kymmenen prosenttia tuloistani plus kuukausiavustuksen ja lisäksi eläkkeeni ja kaikki muutkin työnantajamaksut. Kirjoitan laskun, teen selvityksen ajamistani kilometreistä ja käytetyistä työtunneista, kahtena kappaleena. Toisen saa tilaaja, toisen osuuskunta.

Nyt minun halutaan siirtyvän verkkolaskutukseen. Se ei sentään maksa minulle - kai - sen enempää kuin vanha laskutussysteemi, mutta on pahuksen paljon hankalampaa. Jos siis edes onnistun kirjoittamaan ja lähettämään sen laskun. Sen jälkeen minun täytyy tulostaa lasku, skannata se ja lähettää sähköpostilla osuuskunnan kirjanpitäjälle. Ennen selvisin tästä yhdellä sähköpostilla.

Maailma muuttuu, mutta vain osittain.
Lopuksi pieni arvausleikki: mikä seuraavista on viimeisen viidentoista vuoden aikana pysynyt ennallaan? a)tietotekniikka, b)asuntojen hinnat, c)freelancerin palkkiot?

Niinpä.

3 kommenttia:

  1. Voi hyvää päivää. Turnauskestävyyttä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Verkkolaskun kirjoittaminen ei edes onnistunut. Tuhersin sitä melkein suurennuslasin kanssa ja sain mielestäni valmiiksi, mutta lähettäminen ei onnistunut, tietoja puuttui. Tietäisi vain mitä.

      Poista
    2. Verkkolaskun kirjoittaminen ei edes onnistunut. Tuhersin sitä melkein suurennuslasin kanssa ja sain mielestäni valmiiksi, mutta lähettäminen ei onnistunut, tietoja puuttui. Tietäisi vain mitä.

      Poista