sunnuntai 24. huhtikuuta 2016

Freelancer suunnittelee lomaa

Aion ihan pian pitää vähän lomaa. Haluaisin kovasti saada sekä terapiakirjoittamisen kurssin että kandidaatintyöni täysin valmiiksi ennen sitä. Mahdollisuuksia on, ainakin toiseen. Mutta ensin pitää tehdä kaikki ansiotyöt alta pois ja arvatkaa mitä: olen jo melkein tehnyt!

Freelancerin loma on vähän sinnepäin. Täytyy laskea, kuinka kauan rahat riittävät lomailemiseen ja minne asti voisi lähteä. Täytyy muistaa, että vaikka olisi saanut vähän säästöön, loman aikana ei kerry palkkaa eikä sitä saa myöskään heti loman jälkeen, ei ennen kuin on taas tehnyt töitä. Tämä tarkoittaa sitä, että tilille ei tule moneen viikkoon mitään.

Kuinka kauan freelancerilla siis on varaa lomailla? Järkevien laskelmien valossa noin puoli päivää.

Minun isoisäni joka oli naulatehtaalla takomassa hevosenkenkänauloja, sai viikon kesäloman. Luulen, että se riitti, sillä kaksi viikkoa olisi saanut hänet epäilemään olemassaolon tarkoitusta. Isoisän ja minun välissä on vain yksi sukupolvi, se, jonka aikana keksittiin lomallemeno- ja lomaltapaluurahat, vuorotteluvapaat ja pitkät äitiyslomat. Ensin sitä on kummallista ajatella ja sitten on kummallista, että minulla pitäisi ilman muuta olla paremmin. Miten niin?

Jossain välissä olen näköjään saanut yhden uuden lukijan. Tervetuloa!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti